Olipa kyseessä sitten ammattilainen tai harrastaja, urheilijan tulee kiinnittää ruokavalioon todella paljon huomiota, aivan kuten kuin harjoitteluun, lepoon ja lihashuoltoonkin. Laadukas ja järkevästi koostettu ruokavalio on terveenä pysymisen, jaksamisen, kunnon kehittymisen ja kilpailuissa menestymisen kannalta todella tärkeä asia.

Ruokavalion tulee olla kokonaisuus, josta saat saa tarkoituksenmukaisen määrän energiaa ja riittävästi kaikkia tarvittavia ravintoaineita ja vitamiineja sekä hivenaineita. Nopeassa päivärytmissä ruokaa pitäisi saada valmistettua nopeasti tai pakattua mukaan syötäväksi harjoitusten välissä tai matkalla esimerkiksi töihin tai opintojen pariin.

Aterioiden suunnittelu ja niiden järkevä rytmittäminen on hyvin tärkeää. Ruokailurytmi kannattaakin suunnitella etukäteen ja muokata ravinnon sisältö harjoitusohjelman mukaan. On myös kätevää täyttää jääkaappi jo muutamaa päivää etukäteen jolloin heräteostosten kiusaus on pienempi. Helppouden ja nopeuden lisäksi huomioi suunnittelussa monipuolisuus ja maistuvuus – ruoan pitää olla hyvää että syömisestä voi nauttia. Ruokailut ovat myös tärkeitä rauhoittumisen hetkiä muun ohella eli ilo kannattaa ottaa irti, etenkin jos työ tai muu elämä on kovinkin hektistä.

Normaalisti ihminen tekee päivittäin kymmeniä ruokavalintoja. Vaikka yksittäiset valinnat vaikuttavat vain vähän, samojen valintojen toistuessa päivästä ja viikosta toiseen, niiden vaikutukset ovatpa ne sitten hyviä tai huonoja, muodostavat kuitenkin koko ruokavalion perustan. Herkuttelun silloin tällöin voi siis sallia itselleen, mutta jatkuvaa tapaa siitä ei pitäisi tehdä.

Yksittäisten ruokien tai ainesosien vaikutukset eivät pääsääntöisesti ole vain yksioikoisen hyviä tai huonoja vaan ruokavalion koostumus kokonaisuudessaan ratkaisee. Päivitäisten ruokien pitää olla tarkoin harkittuja, koska ne vaikuttavat eniten ruokavalion laatuun eli hyvä arkiruoka on siis olennaisen tärkeää.